Saturday 10 September 2011

kenapa Allah uji kita

kadang-kadang hati kecil berkata kenapa aku yang dipillih untuk menerima sesuatu ujian...kadang-kadang aku jealous melihat kebahagian orang lain sedang kan aku masih di sini tanpa apa-apa yang dapat memberikan kebahagian kepada ku tanpa dapat memuaskan kehendak hatiku...bukannya aku tak berusaha,, dah bermacam  cara aku buat, dah banyak kali aku cuba tetapi rezeki masih tidak berpihak padaku... sampai satu masa aku rase sedih sangat-sangat..kadang-kadang aku menangis seorang diri...orang lain tak akan tahu apa yang tersirat di dalam hati ku.

tapi aku bersyukur kerana aku masih mengingatinya iaitu Allah s.w.t yang maha satu. Jika aku tidak mengingatinya tentu aku dah buat perkara yang bercanggah dari kehendaknya..aku cuba fikir positive mungkin Allah hendak menduga ku untuk melihat bagaimana aku menangani setiap ujian yang di beri kepada ku. aku berbicara di dalam hati mungkin suatu hari nanti akan ada satu hadiah yang paling istimewa  di atas setiap kesabaran ku...akan ku tunggu detik itu apa yang ku mampu lakukan hanyalah berdoa dan terus berdoa semoga hari-hari yang mendatang dapat aku tempuh dengan hati yang tabah dan sentiasa berusaha dan bertawakal kepada nya..


KENAPA KITA D UJI?  

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelummereka, makasesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Diamengetahui orang-orang yang dusta.
  Al-ankabut (29) 2-3     

KENAPA KITA TAK DAPAT APA YG KITA NAK?

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Iamendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (darikejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankankepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkankepada kami apa yangtak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadapkaum yang kafir 
 Al-Baqoroh (2) 216    
 
DAN BILA HATI SANGAT SAKIT & SEDIH? 
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padah alkamulahorang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang -orang yang beriman 
Ali Imran (3) 139

 BAGAIMANA HARUS KITA MENHADAPI UJIAN ITU?

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri merekasendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Al lah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampunlagi Maha Penyayang 
Azzumar (39) 53 

BAGAIMANA KITA NAK HADAPI UJIAN NI? 

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) shalat.Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang -orang yang khusyuk
Al baqarah(2) 45

PADA SIAPA YG KITA HARUS MENGHARAP & MEMINTA? 

Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung"
At taubah(9) 129

APA YG KITA DAPAT? 

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta merekadengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalumereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah didalam Taurat, Injil dan Al Qur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain)daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu,dan itulah kemenangan yang besar
At taubah(9) 111  



 YAKINLAH DENGAN JANJI ALLAH INSYAALLAH PASTIKN BAHAGIA D DUNIA & AKHIRAT

No comments:

Post a Comment

adiWidget™